درآمدی بر تاریخ منطق
نویسنده: فرشاد نوروزی
اینکه دقیقا انسانها از چه دوره منطقی فکر می کردند دقیقا مشخص نیست البته منظورم از منطقی فکر کردن آن است که بشر قواعد و قالبهایی را برای اندیشیدن صحیح ایجاد نموده باشد.
اما به هر صورت ارسطو نخستین کسی است
که منطق را به شکل مدون در آورده است.این علوم در دوره مامون خلیفه
عباسی از طریق حوزه اسکندریه وارد عالم اسلام می شود. در سال 277 هجری
مرکز بیت الحکمه در بغداد بنیان نهاده شد،و از دانشمندان گندی شاپور دعوت به همکاری شد.
کتب ارسطو در این دوران است که به عربی ترجمه شد البته این دوره دوران
رواج نهضت ترجمه بوده است و یکی از دلایل آن حمایت خلفا از این نهضت بوده
است که آنهم با نفوذ وزرای ایرانی در میان آنها بوده است.مشهور است که
وقتی یکی از این کتب به عربی ترجمه شد مامون هم وزن آن به عنوان حق
الترجمه به مترجم ،طلا داد.به تدریج بیت الحکمه به یک مرکز علمی گسترده
تبدیل شد و در آنجا دانشمندان زیادی در رشته های گوناگون به تحقیق و
تدریس پرداختند.
ابونصر فارابی پدر
منطق اسلامی شناخته می شود بر آثار منطقی ارسطو شرح های متعددی نگاشته
است وی ابتدا از شاگردان بیت الحکمه بود و بعدها از استادان آنجا شد.
ابن سینا بزرگترین منطقدان اسلامی است و دارای تالیفاتی در این زمینه است
از جمله منطق شفا و منطق الاشارات بر کتاب وی شرحهای متعددی نوشته اند
؛مشهورترین آن برای خواجه نصیرالدین طوسی است.خواجه خود از بزرگان این علم
است و مهمترین کتابی که در زمینه منطق به زبان فارسی نوشته شده است متعلق
به وی است{اساس الاقتباس}.
شاگرد خواجه،علامه حلی است وی شرحهایی
برا آثار خواجه نگاشته است،شاگرد علامه حلی،قطب الدین رازی است که وی بر
کتب مهم منطقی چون رساله شمسیه و مطالع الانوار و نیز بر شرح خواجه نصیر
بر اشارات شرح نوشته است.
از منطق دانان مشهور پس از ابن سینا می توان
به عمر بن سهلان ساوی اشاره کرد که مهمترین کتاب وی در زمینه منطق
البصائر النصیریه است و همچنین وی آثاری در منطق به زبان فارسی تالیف
نموده است.البته به کوشش محمد تقی دانش پژوه موجود به چاپ رسیده
است.{تبصره و دو رساله ی دیگر در منطق،انتشارات دانشگاه تهران،محمد تقی
دانش پژوه}
خیلی خوب است که کتابهایی که در حین درس معرفی می کنم را
مطالعه کنید،این عقب افتادگی ما ناشی از فراموشی هویتمان است و ملتی که
هویتش را فراموش کند مانند آینه ای می شود برای اندیشه های ملل دیگر ....
بگذریم.فیلسوف بزرگ ایرانی سهروردی نیز چندین کتاب در این زمینه نگاشته
است.
پس از حمله وحشیانه مغول به ایران تعداد منطق دانان در ایران کاهش
یافت و بسیاری از آثار مشهور اندیشمندان ایزانس در آتش حضور نکبت بار
اقوام وحشی مغول سوخت از جمله کتاب منطق المشرقین ابن سینا که به حقیقت
باید هزاران آه و افسوس گفت.پس از این دوران تقریبا آنچه بود تعلیقه و
تحشیه بر آثار گذشتگان بود.
منطق ارسطو هم در مشرق و هم در مغرب مورد
توجه بوده است و تصور همگان این بوده است که آن نهایت و کمال علم منطق
است.حتی کانت فیلسوف آلمانی هم به همین نحو اظهار نظر می کند.اما 50 سال
پس از کانت ،گوتلوب فرگه فیلسوف آلمانی منطق جدید را بنیان گذاشت.
فرگه در این زمینه کتابی به نام مفهوم انگاری تالیف کرده است ، که در آن
اشکال و صورتهای منطقی اندیشه را به صورت نمودارهای دو بعدی نشان داده است.
در نظام منطقی وی پاره ای از شکلهای استنتاج ساده به عنوان اصول موضوعه
پذیرفته شده است و سایر اشکال و صور معتبر استنتاج به کمک بعضی قوانین منطق
از آنها استخراج می شود.
پس از فرگه بزرگترین گام در پیش برد منطق
جدید را برتراند راسل و وایتهد برداشته اند،این دو فیلسوف و ریاضی دان به
انتشار سه جلد کتاب به نام اصول ریاضیات مبادرت کردند.هدف از انتشار این
کتاب آن بود که نشان دهند چگونه می توان ریاضیات محض را از علم منطق
استخراج کرد.این کتاب موجب تحولی بزرگ در علم منطق شد و توجه بسیاری از
ریاضیدانان به این رشته معطوف شد و این امر سبب شد در منطق ریاضی و
ریاضیات جدید پیشرفتهای بسیاری ایجاد شود که همچنان ادامه دارد.


![[تصویر: News144.jpg]](http://hoseini-persia.com/images/News144.jpg)
![[تصویر: Download.png]](http://new-philosophy.ir/wp-content/uploads/2011/07/Download.png)
![[تصویر: jd1.jpg]](http://newphilosophy.persiangig.com/jd1.jpg)


فرشاد نوروزی.